Menu
Interview: Remeha

Geschreven door Justin Doornekamp

Een hele nieuwe afdeling voor IoT-apparaten

Veranderende bedrijfsprocessen zorgen voor mooie kansen voor wie het IoT begrijpt

Het ontwikkelen, operationeel houden en onderhouden van internet connected apparaten gaat op een totaal andere manier dan tot nu toe bij gewone producten het geval was. Organisaties die de stap zetten, betreden hiermee nieuw terrein. Hoe overleef je als bedrijf deze transitie?

Allerlei apparaten krijgen een internetverbinding en dit zal in de toekomst alleen maar toenemen met de komst van het Internet of Things. Bedrijven die de stap zetten om internet connected apparaten te ontwikkelen, betreden volledig nieuw terrein. Neem een slimme thermostaat. Bij dit internet connected apparaat komt heel wat meer kijken dan bij een traditionele 'offline' thermostaat. Dat begint al bij de ontwikkeling van het product, weet Peter Mooiman uit ervaring. Hij is afdelingshoofd Internet of Things bij BDR Thermea. "Een slimme thermostaat is geen gewoon product, maar een IT-product en daarmee volledig nieuw voor onze hele organisatie. Met softwareontwikkeling zijn ze goed bekend, er zit immers veel software in onze ketels, maar dat is totaal iets anders dan het ontwikkelen van een internet connected product."

Ben je benieuwd naar de vacatures bij Remeha? Bekijk ze dan op www.werkenbijremeha.nl.

Samenwerking R&D en IT-afdeling

Omdat het een IT-product is, moest de IT-afdeling nauw bij het project betrokken worden, om zo samen de beste en veiligste manier te bedenken om een thermostaat te verbinden met internet. In de loop van het project werd steeds duidelijker dat deze slimme thermostaat enorm verschilde van alle andere producten die het bedrijf tot nu toe ontwikkelde. "Onze verwarmingsketels bijvoorbeeld. Dat zijn afgeronde producten. Zodra ze in de markt worden gezet, zijn ze helemaal klaar. Hoe je vervolgens een ketel operationeel houdt en het onderhoud doet, daar hebben wij afdelingen voor met veel ervaring." Pas na een paar jaar wordt een ketel geüpdatet, maar met een internet connected apparaat ligt dat heel anders. "Je bent niet klaar zodra je het product hebt ontwikkeld en in de markt zet. Want vanaf dat moment ben je continu bezig om het te onderhouden en updates uit te brengen. Dat was compleet nieuw voor ons."

Nieuwe afdeling

De IT-afdeling van het bedrijf is van oudsher vooral gericht op interne klanten, terwijl de slimme thermostaat juist door externe klanten in een groot aantal Europese landen wordt gebruikt. Om dat te ondersteunen werd besloten een nieuwe afdeling op te richten. Speciaal om internet connected producten te onderhouden en op regelmatige basis via updates te verbeteren, en om ervoor te zorgen dat de cloud-serveromgeving goed blijft draaien en optimaal beveiligd blijft. Eén teamlid is via een zogenaamde devops-rol verantwoordelijk voor de uitrol van alle serversoftware en het aansturen van de externe partijen die het ontwikkelen. Er wordt een Linux-omgeving gebruikt en er wordt gewerkt met moderne ontwikkelhulpmiddelen zoals Services OSGI, Amdatu voor (libraries), Java, eigen PKI, beheerportaal ANGULAR JS en MONGO DB.

Een uitdaging is bijvoorbeeld het monitoren van de gezondheid van het systeem. Hoe doe je dat, hoe kun je problemen voor zijn en wat doe je als je bijvoorbeeld met hackers te maken krijgt. "Daar is al het nodige voor ingericht, maar het is wel iets waar wij continu mee bezig zijn," benadrukt Mooiman. Hij is erg trots op de eigen PKI-omgeving. "In het begin van het project was er veel discussie over het veiligheidsniveau. Wij hebben ervoor gekozen om in samenwerking met een externe partner een eigen PKI-omgeving in te richten. Ook dit was compleet nieuw voor ons, maar we hebben wel iets neergezet." Om een hoge veiligheid aan te bieden, heeft elke thermostaat nu bijvoorbeeld een eigen security certificaat, in plaats van dat ze via een gemeenschappelijk certificaat werken.

Je eigen functie vormgeven

Een ander teamlid heeft de rol van service support engineer en onderhoudt het contact met vertegenwoordigers in de verschillende landen. Ook geeft hij derdelijns ondersteuning, mocht de eerste en tweede lijn van een land ergens niet uitkomen. Verder zorgt de service support engineer ervoor dat elk land bekend is met nieuwe functies die uitgerold worden en geeft zo nodig trainingen. Een release coördinator rolt vervolgens de updates uit en zorgt ervoor dat de compatibiliteit gewaarborgd is. "Teamleden schuiven regelmatig aan in projecten van R&D, zodat de juiste producten worden gemaakt die ook goed onderhoudbaar zijn. Omdat onze afdeling zo nieuw is, hebben teamleden nog veel mogelijkheden om hun functie zelf vorm te geven. Dat is best uniek."

Release schema

Komend jaar levert R&D nieuwe producten op, die ook weer onder verantwoording van de nieuwe afdeling komen. Mooiman: "Ook onze ketels worden straks met internet verbonden. Voornamelijk bedoeld voor preventief onderhoud, door allerlei data te verzamelen en te analyseren. Verder zijn onze service tools straks via internet beschikbaar voor installateurs." Het plan is om elke drie maanden een update van de apps en de firmware van internet connected apparaten zoals de slimme thermostaat uit te brengen. Daar is al een release schema voor opgezet. "Op dit moment kun je de thermostaat programmeren, op afstand bedienen en afhankelijk van de mogelijkheden van de ketel, worden energiegegevens opgeslagen die je vervolgens kunt bekijken via de app. Komend jaar worden daar allerlei handige functies aan toegevoegd."

Dat continu updaten is zoals gezegd een nieuwe manier van werken voor BDR Thermea. "Voorheen bedachten we een update voor een ketel en voerden dat uit als een project. Nu gebruiken we het schema en zo weten we precies wanneer we iets gaan releasen. We hoeven dan alleen nog te bepalen welke updates we in welke release meenemen. Dit agile werken is voor ons bedrijf een enorme verandering."

Het is sowieso een spannende tijd voor Mooiman en zijn team. "Als afdeling moeten we bewijzen dat we dit kunnen. Je merkt aan alles dat we volledig bij het management in beeld zijn. We krijgen enorm veel steun, maar we moeten het wel waarmaken."

Wil je meewerken met Peter Mooiman en zijn team om dit allemaal waar te maken? Bekijk de vacatures op www.werkenbijremeha.

12 / 25