Menu
Interview: Konica Minolta

Geschreven door Jan van Vonno

Een multinational die aanvoelt als een familiebedrijf

Bij Konica Minolta kom je samen met de klant tot de beste oplossing

Je kunt maar beter eerst goed analyseren wat een klant echt wil, voordat je naar concrete oplossingen toewerkt. Door samen met de klant te kijken naar wat er functioneel nodig is, welke bedrijfsprocessen mogelijk nog meer geraakt worden en vervolgens wat dan de optimale technische invulling is, kun je samen een plan opstellen en meteen de juiste collega's inschakelen. Zo pakt Konica Minolta het aan.

Als een klant functionaliteit zoekt of een probleem wil oplossen, is het zaak om eerst goed te analyseren wat het nu precies is wat hij nodig heeft. Zodat je vervolgens de best passende oplossing kunt bepalen. "Ik spreek altijd uitvoerig met een klant," vertelt Rowin Bout, ICT-consultant bij Konica Minolta, "om zo te achterhalen wat het werkelijke probleem is dat moet worden opgelost en tot een business case te komen." Tijdens deze gesprekken onderzoekt hij samen met de klant mogelijke oplossingsrichtingen, zonder zich nog op specifieke producten te richten. "Ook kijken we samen op welke processen het nog meer invloed kan hebben. Pas zodra dat allemaal duidelijk is, kun je een gefundeerd advies geven over hoe je het op de beste manier kunt invullen."

Zoek jij een nieuwe uitdaging met volop kansen om je te ontwikkelen? Solliciteer op één van onze vacatures bij Konica Minolta. Een bijzonder merk in print- en IT oplossingen. Meer over Konica Minolta? Ga naar konicaminolta.nl/nl/business-solutions - werken bij Konica Minolta.

Onderzoeken

Bij een zorginstelling bleven bijvoorbeeld afdrukken op de printer liggen. Omdat die persoonlijke en gevoelige informatie kunnen bevatten, werd aan Rowin Bout gevraagd op welke manier dit veiliger gemaakt kan worden. Rowin Bout: "Er bestaan meerdere goede oplossingen waarbij iemand zich eerst bij de printer moet identificeren voordat een afdruk gemaakt wordt. Maar voordat je zo'n oplossing kiest, is het belangrijk om verder te kijken. Want misschien is er nog meer wet- en regelgeving waaraan voldaan moet worden." In de zorg is dat bijvoorbeeld NEN7510. "Door hier al meteen rekening mee te houden, bouw je de best passende oplossing voor deze specifieke klant.

Wat als de klant met een oplossing komt?

"Om erachter te komen wat er in organisaties speelt, gebruik ik de trechtertechniek. Eerst laat je de klant vertellen in welke richting hij zelf denkt," vertelt Rowin Bout. "Vervolgens stel je gericht vragen om de exacte scope te bepalen. Zo kom je erachter waaraan de oplossing allemaal moet voldoen." Wat nu als een klant overtuigd is dat hij de oplossing al weet? "Soms heeft een klant iets bij een collega-organisatie gezien, maar dat betekent niet dat die oplossing ook in zijn situatie voldoet."

Intensieve samenwerking

Waar Rowin Bout als ICT-consultant vooral kijkt naar het functionele gedeelte, houdt Ryan Heere zich als technisch business consultant juist bezig met het technische vlak. Vandaar dat ze intensief samenwerken. "Zodra Rowin samen met de klant heeft bepaald wat er functioneel nodig is, onderzoek ik of de bedachte oplossing ook technisch haalbaar is," vertelt Ryan. "Hiervoor leg ik bijvoorbeeld contact met de ICT-afdeling van de klant, om na te gaan hoe de netwerk-infrastructuur in elkaar steekt. Zodoende kunnen we de gekozen oplossing en de infrastructuur goed op elkaar afstemmen."

Maatwerk in complexe omgevingen

Rowin en Ryan gaan vaak samen op pad. "Daarnet zaten wij nog bij een klant. Dan merk je direct hoe fijn het is als beide disciplines tegelijk aan tafel zitten," bedrukt Ryan Heere. "Eerst stelde Rowin zijn vragen over het functionele gedeelte, waarna ik mijn vragen helemaal kon toespitsten op het technische gedeelte daarvan." Het ging om een omgeving die 7x24 beschikbaar moet zijn voor medewerkers. Het systeem moet via onder andere clustering en load balancing redundant worden opgezet, zodat gebruikers geen hinder ondervinden als er een technische storing optreedt. "Wij werken voor het middensegment van het MKB en bedrijven met een Enterprise-omgeving. Dat zijn interessante organisaties met vaak complexe ICT-infrastructuren waar wij maatwerk voor maken."

Ieder zijn eigen expertise

Uiteindelijk stellen Rowin en Ryan samen een statement of work op en maken ze een technische en een functionele omschrijving van de te bouwen omgeving. Vervolgens wordt dit overgedragen aan de solution engineers, die de oplossing daadwerkelijk implementeren bij de klant. Rowin Bout: "Wij zijn een multinational, maar het voelt aan als een familiebedrijf. In team meetings vertelt iedereen waar hij of zij aan werkt en welke trajecten er op korte termijn spelen. Iedereen kent elkaar en je zoekt elkaar gemakkelijk op. Zo ben je altijd goed geïnformeerd en kun je elkaar goed helpen. Iedereen heeft een eigen expertise. Dus afhankelijk van het traject waarmee je bezig bent, bepaal je zelf wie je daar het beste bij kunt betrekken. Het verantwoordelijkheidsgevoel, de passie en eerlijkheid staan hoog in het vaandel bij collega's." Bij Konica Minolta wordt ook volop gewerkt aan innovatie, bijvoorbeeld met de 'Innovatie Ontdekkingsreis'. Collega's kunnen workshops volgen als Design Thinking en het opzetten van een succesvolle start-up.

Succesvol afgerond

Het zit er voor Rowin en Ryan trouwens niet helemaal op zodra alles is overgedragen aan de serviceorganisatie en de installatie van start is gegaan. "We krijgen altijd feedback over wat we vooraf hebben besproken en krijgen het te horen zodra een traject succesvol is afgerond bij de klant," vertelt Rowin Bout. "Het is voor ons altijd weer een mooi moment als het acceptatiedocument van de projectmanager door de klant is ondertekend. Het betekent ook dat de kans groot is dat we nieuwe projecten voor deze klant mogen aanpakken."

17 / 25