Menu
Solliciteren

4 tips om een betere carrière­onderhandelaar te worden

Steeds meer professionals zien dit als een vereiste vaardigheid. Misschien krijg je maar één kans om je punt te maken.

Tijdens een zoektocht naar een andere baan is het punt waarop je met de werkgever over het salaris spreekt de ideale gelegenheid om voor jezelf op te komen.

Toch gebeurt dit heel weinig, alhoewel er in het dagelijks leven wel op Marktplaats, bij de autodealer of de vlooienmarkt over de prijs onderhandeld wordt. Een goede voorbereiding, zelfvertrouwen en inlevingsvermogen zijn essentiële ingrediënten voor een goede onderhandelingsstrategie. Het goede nieuws hierbij is dat hoe meer je het doet, hoe beter je er in wordt. Maar dat geldt eigenlijk voor iedere vaardigheid.

Op sommige punten in onze carrière moeten we bepaalde obstakels overwinnen als bijscholing, op zoek gaan naar een nieuwe functie of het plotten van een carrièrepad. Onderhandelingsvaardigheden horen zeker in deze categorie thuis en zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend. Velen van ons zullen dit moeten trainen om er goed in te worden. Om je te helpen deze training te versnellen zijn dit een aantal inzichten van carrièrecoaches en HR-managers die je helpen de valkuilen te vermijden waar andere professionals wel zijn ingetrapt.

1. Weet wat je wilt

Of het nu gaat om het onderhandelen over de details van je nieuwe werk met een HR-manager of over een salarisverhoging bij je huidige baas, belangrijk is om voordat je start met praten eerst duidelijk te hebben wat voor jou werkelijk belangrijk is. Iedereen is verschillend. Voor sommigen draait het vooral om harde compensatie, terwijl anderen liever inzetten op meer vakantiedagen of een betere balans tussen werk en privé om meer tijd voor de kinderen te hebben.

Onze experts zijn het ermee eens dat over het meeste wel te praten valt, zoals thuiswerken, (gedeeltelijke) uitbetaling van opgebouwde tegoeden, het volgen van cursussen of een verhuisvergoeding. Bepaal wat voor jou belangrijk is en kijk eerst naar het totale pakket voordat je besluit in te zetten op meer pegels.

2. Weet wat je waard bent

Veel sollicitanten gaan een onderhandeling in zonder in staat te zijn te vertellen wat hen de beste kandidaat voor de baan maakt en welke waarde zij kunnen toevoegen aan de organisatie. Om met vertrouwen te onderhandelen, moet je weten wat het is dat jou zo goed maakt.

"De grootste fout die IT-professionals maken is dat ze in een onderhandeling belanden zonder dat ze weten hoe belangrijk ze zijn voor de business. Als ze begrijpen hoe hun werk invloed heeft op het uiteindelijke resultaat, en in staat zijn dit met cijfers te ondersteunen, kunnen ze hun eigen ROI kwantificeren. Daarmee kunnen ze laten zien dat ze winst opleveren en niet toebehoren aan de kostenkant van de bedrijfsbalans", zegt solutions architect en oprichter Stephen van Vreede van ITTechExec, specialist in career lifecycle management en personal branding.

3. Ken de branche en het bedrijf

Als je een baan zoekt bij een ander bedrijf dan zul je toch echt je onderzoekspet moeten opzetten en zoveel mogelijk over het andere bedrijf moeten uitzoeken om uit te vinden waar hun business om draait, waarom ze de baan hebben uitgezet, wie je manager wordt en elke andere informatie die je over het bedrijf kunt krijgen. Uiteindelijk zul je merken dat hoe beter geïnformeerd je de arena betreedt, hoe meer vertrouwen je zult hebben tijdens het onderhandelen.

Er zijn veel online sites waar je iets kunt leren over het bedrijf en wat eerdere werknemers over het bedrijf denken. Ook bronnen als persberichten, vaktijdschriften en Google News kunnen handig zijn. "Zakelijk ingestelde IT-professionals doen onderzoek naar markttrends en gebruiken deze informatie om op een actievere manier over een aanbod te onderhandelen. Deze sollicitanten hebben veel zelfkennis, weten wat hun skillset waard is en gebruiken dat tijdens het onderhandelingsproces", zegt senior executive director John Reed van Robert Half Technology.

4. Spreken is zilver, luisteren is goud

Nadat je onderzoek hebt gedaan en je voorbereiding hebt voltooid, sta je waarschijnlijk te trappelen om deze informatie te delen, maar vergeet niet dat luisteren minstens zo belangrijk is. Luister goed en stel intelligente vragen om inzicht te verkrijgen over wat werkelijke behoeften zijn en wellicht vind je gedachten die door beide partijen gedeeld worden of doemen nieuwe kansen op.

18 / 25