Menu
Opleiding

Geschreven door Anne van den Berg

4 skills die je als IT-professional moet hebben

Baan gegarandeerd.

We zitten midden in een tijdperk van grote technologische veranderingen. Nieuwe technologieën - en de impact ervan op het handelen van de eindgebruiker - genereren continu nieuwe kansen en uitdagingen voor bedrijven, overheden en de consument. Maar er is een belangrijke rem op die ontwikkeling, iets dat dat de IT-industrie grote parten speelt, en dat is de skill gap, het gemis aan de juiste vaardigheden bij werknemers.

Volgens een recente analyse van CompTIA heeft 91 procent van de IT-managers die naar nieuwe mensen zoeken last van het gat tussen hetgeen hun organisatie vraagt van mensen en hetgeen werknemers onder de knie hebben. Dit hardnekkige probleem komt vooral doordat de markt zo snel verandert. Organisaties hebben mensen nodig die niet alleen goed zijn in de grondslagen van technologie, zoals infrastructuur, netwerken en de cloud, maar ook meer niche-achtige zaken als datavisualisatie, responsive design en cognitieve rekenmodellen.

Voor degenen die op zoek zijn naar een baan en die de juiste kwalificaties hebben, ziet de toekomst er zonnig uit. Zowel in de Verenigde Staten, als in Europa en in Nederland, biedt de IT-industrie aan miljoenen mensen werk - direct of indirect - en het aantal openstaande banen is in het afgelopen jaar flink gegroeid. Maar om jezelf een carrière op de lange termijn te gunnen, zul je je steeds moeten bekwamen in relevante en altijd toepasbare vaardigheden - zowel in technologie als in zakelijke aspecten.

Hier zijn vier belangrijke gebieden waarin nieuwe en ervaren IT-ers zich in moeten ontwikkelen om niet alleen vandaag maar ook morgen nog een interessante baan te hebben.

1. Interactieve communicatie

Hoe meer technologie invloed krijgt op alle functies binnen een organisatie, des te belangrijker wordt het voor IT-professionals om meer business-gericht te werken - en dus ook samen te werken met niet-technisch onderlegde collega's. 56 procent van de IT-managers zeggen dat een van de belangrijkste prioriteiten van hun organisatie dit jaar ligt in het gebruik van technologie om de operationele uitvoering van de business te verbeteren.

Het vloeiend kunnen 'spreken' in meerdere programmeertalen of een jarenlange ervaring in identitymanagement is niet meer - of niet alleen meer - de kern van je sollicitatie op een IT-baan. Managers zoeken naar aanwijzingen dat je kan netwerken, dat je weet hoe de structuur van een team werkt en dat je kan samenwerken met mensen met een heel andere achtergrond dan jij hebt. Dus twijfel niet in het laten zien van je extra kwaliteiten en activiteiten, zelfs ervaring in een andere functie dan IT kan jouw extra competenties benadrukken.

2. Specialisatie

Je hebt meer kansen op de banenmarkt als je je gespecialiseerd hebt in een IT-niche, bijvoorbeeld app-ontwikkeling, beveiliging of servermanagement. Maar steeds meer vragen werkgevers om IT-professionals die zowel technische als marktspecifieke kennis hebben.

Vrijwel elke vertikale markt kent zijn eigen unieke technische behoeften en uitdagingen. Voor financiële dienstverleners is er IT-ondersteuning nodig voor enorm veel diensten, zoals het toezicht op aandelenhandel tot aan het overzicht op het voldoen aan alle regelgeving. In de zorg gaat het om het elektronisch patientendossier, met daaraan eveneens de bewaking van de regelgeving en daarin is bijvoorbeeld veel vraag ontstaan naar IT-managers die grote technologische deploy's kunnen matchen met verantwoordelijkheden in verandermanagement.

3. Kennis van wet- en regelgeving

IT en riskmanagement gaan steeds meer hand in hand nu de hoeveelheid gevoelige data binnen organisaties groeit. De helft van alle IT-managers zegt dan ook dat praktijkkennis van compliance-standaarden en -richtlijnen een belangrijke security-vaardigheid is waarover de ideale sollicitant beschikt.

Recente incidenten zoals de oorlog tussen Apple en de FBI over versleuteling, of de nasleep van dieselgate waarbij Volkswage was betrokken, illustreren hoe juridische kwesties niet meer beperkt blijven tot het kantoor van de huisadvocaat. Werkgevers, hoe groot of klein ze ook zijn, hebben IT-professionals nodig die de implicaties onderkennen van het omgaan met data, het gebruik van apparaten en software en de technische details die daarin meespelen.

4. Hardware en security

Binnen de wijde grenzen van IT-ondersteuning wordt het goed kunnen inzetten van hardware en software binnen de organisatie als belangrijke vaardigheid gezien, volgens 71 procent van de ondervraagde IT-managers dan. Daarna komt het oplossen van problemen, repareren van hardware en incidentenmanagement.

De toename van verschillende soorten hardware - van PC's en hybride tablets tot aan wearables en IoT-sensoren - hebben gezorgd voor meer aandacht voor de juiste hardwarekennis met vooral het gebruik op de werkvloer als belangrijkste aspect hierin. Elk nieuw apparaat dat de eindgebruiker meeneemt en elk nieuw IoT-apparaat betekent een nieuw onderdeel in de ondersteuning die je moet geven.

Een IT-carrière heeft meer diverse aspecten dan ooit; er is geen ingekaderd kennispakket of baanhistorie die je als IT-professional leidt door het werkend leven. De immer doorgaande technologische transformatie heeft kansen gecreëerd voor kandidaten met een bonte ervaring, kennisintensieve achtergrond en passie.

Werkgevers hebben een ruime verzameling IT-talenten nodig. Door je kennis en vaardigheden in lijn te brengen met hetgeen werkgevers vragen komen IT-professionals niet aleen makkelijker aan de juiste baan, maar maken ze zich ook onmisbaar binnen hun organisatie.

21 / 25