Menu
Carrière

In deze 10 stappen word je een verschrikkelijke IT-baas

Maak volledig misbruik van je macht!

Je kent het verhaal: een CIO promoveert zijn beste ontwikkelaar naar een managementrol, verliest een buitengewone programmeur en krijgt er een slechte manager voor terug.

De crux in het management ligt niet in het samenstellen van een dream team, in het helpen van anderen om succesvol te zijn of het oplossen van technische problemen. Het gaat erom ervoor te zorgen dat alles in dienst staat van de zaak - jouw zaak.

Als je nieuw bent in IT-management geven we hier een onfeilbare gids in slecht gedrag - helemaal tot aan de top.

Stap 1: Geniet van je autoriteit

Het leven is al kort genoeg.

Eerder in je carrière moest je smeken voor wat meer geld, zelfs voor zulke kleine uitgaven als het trakteren van je team op een pizza tijdens een lange doorhaalsessie. Nooit meer! Als manager heb je een echt budget. Je kan je team op een pizza trakteren zonder iemand daarvoor toestemming te vragen.

Maar daarin zit niet de lol van je autoriteit. Die zit in momenten als bijvoorbeeld een projectmanager die aan jou rapporteert haar team op een pizza wil trakteren. Dat zijn die momenten dat je op je strepen moet gaan staan. Je eist natuurlijk een solide onderbouwing voor dergelijke uitgaven.

Stap 2: Coachen

Over die kostenverantwoording voor die pizza: ga dat niet simpelweg eisen. Dat zou autocratisch zijn. Dit is een kans om te coachen - een leermoment.

Roep de projectmanagers in je kantoor. Sluit de deur. En leg zachtjes en geduldig uit waarom het belangrijk is om incidentele kosten te rechtvaardigen, zelfs als het gaat om schijnbaar kleine zaken als een pizzalunch voor een hardwerkend team. Waarom is het zo belangrijk? Hier zijn wat redenen waaruit je kan kiezen:

  • Werkhouding: Als te veel teams te veel pizza's bestellen creëer je een atmosfeer waarin ze er denken recht op te hebben. Na een aantal keren wordt de pizza niet meer als beloning of dank gezien, maar wordt het gewoon, simpelweg omdat iedereen doet wat 'ie moet doen.
  • Oplopende kostenpost: Kleine uitgaven bij elkaar worden een grote kostenpost. Alle pizza's bij elkaar kunnen net zo veel gaan kosten als een licentie op Microsoft Office. Wil jouw projectmanager echt de oorzaak zijn dat niet elke werknemer kan beschikken over een tekstverwerker?
  • Aandeelhouderswaarde: Dit is de grote coachingkans. Kijk, in jouw marktsegment wordt de aandeelwaarde uitgedrukt als een meervoud van de bedrijfsresultaten; misschien is die verhouding wel 12:1. Dat betekent dat elke uitgave met 12 moet worden vermenigvuldigd om zo de impact op de aandelenprijs te berekenen.

Als werknemers hebben we tevens de morele plicht zuinig met de bedrijfsmiddelen om te gaan. Is een pizza dan nu echt belangrijker dan onze ethische integriteit?

Dit zijn slechts enkele coachingkansen. Beperk je niet tot deze. Innoveer - kom met je eigen ideeën voor coachingkansen. Immers, een van de redenen waarom je bent gepromoveerd was je bereidheid om initiatief te nemen.

Stap 3: Hou iedereen verantwoordelijk

Iedereen weet dat een kritiek element van een effectieve organisatie is dat iedereen weet waar ze op aangesproken kunnen worden. Als het belangrijk is, wordt iemand eigenaar gemaakt.

Natuurlijk betekent dit dat als iets belangrijks mis gaat, degene die daarvan eigenaar is, heeft gefaald.

Je wil vanzelfsprekend geen organisatie van faalhazen hebben. Je hebt mensen nodig die succesvol zijn. Als iemand in je organisatie faalt, weet je wat je te doen staat.

Uiteindelijk verleen je ze daarmee een gunst, door ze te leren dat falen consequenties heeft.

Stap 4: Regelmatig het artikel lezen dat zegt dat IT-managers een zakelijke achtergrond moeten hebben, en niet een technische.

Het is echt maar één artikel. Het komt om de zoveel tijd weer bovendrijven in IT-publicaties in de afgelopen pak-em-beet 25 jaar. Soms is de tekst iets anders, of wordt het aan een andere auteur toegeschreven. Maar de verschillen zijn triviaal. Je hoeft er echt maar ééntje van te lezen - of eigenlijk alleen de kop - en de boodschap in je opnemen.

Omdat het belangrijk is: net zoals chief financial officers en hun managementteams zakelijk moeten zijn ingesteld, en niet financieel, net zoals marketingmanagers zakelijk moeten zijn ingesteld, net zoals chief operating officers zakelijk moeten denken en geen expert moeten zijn in hoe je de dagelijkse gang van zaken runt, moet jij ook zakelijk denken en niet vanuit een technologisch perspectief.

Als je eenmaal die grote stap hebt gemaakt, hoef je je niet langer het hoofd te breken in hoe je een technologische visie met je teams ontwikkelt, want je denkt vanuit zakelijk perspectief en niet vanuit een technologische visie.

Hoewel, dat is natuurlijk niet zo. Je zal welzeker een technologische visie ontwikkelen, gebaseerd op events voor IT-managers in luxueuze oorden en met een agenda vol met golf, waarbij je gastheren je bijpraten over de technische details - met volledige buzz-woordenbingo - geschikt voor IT-managers-die-zakelijk-denken.

En je zal eveneens nooit meer een gedetailleerde discussie hoeven te verduren over wat zaken eigenlijk zouden moeten kosten en hoe veel tijd zaken in beslag kunnen nemen afhankelijk wat fout kan gaan met de technologie die je gebruikt, en wat je moet doen als dat gebeurt. Die complexiteiten zijn immers dingen waar technische mensen, niet zakelijke mensen, zich druk om moeten maken.

Stap 5: Maak nieuwe vrienden

Onthou deze zin en gebruik het regelmatig in gesprekken met je voormalige collega's: "Ik ben hier niet om vrienden te maken." Gebruik het als "daarom noemen ze het werk" niet helemaal bij de situatie past.

Maar het leven wordt wel eenzaam als je geen vrienden hebt - dus maak nieuwe.

Kies wel zorgvuldig.

Je wilt in ieder geval dat je nieuwe vrienden een netwerk hebben, (bedrijfs)politiek veilig zijn en niet overgetalenteerd, maar wel je willen introduceren.

Introduceren bij wie? Bij mensen die er niet om geven of je hun vriend bent, maar erg graag houden van je talent om te weten wie wanneer je hoe kan vleien.

Stap 6: Wees beslist

Ben je moe van analyseparalyse? Word je blij van boektitels als "Fail Fast" en "Blink!" die de voordelen van directe actie prijzen boven de vermoeiende bijzaak van uitputtend onderzoek en behoedzaam nadenken?

De volgende keer als er een belangrijke beslissing aankomt, maak die dan gewoon en laat anderen geen ruimte om bedenkingen te uiten over de door jouw ingezette koers.

Waarom niet? Lees stap 1 en stap 4 terug.

Maar "maak die dan gewoon" is een beetje een oversimplificatie. Je wil het (kort) bespreken met je nieuwe vrienden en wellicht een of twee van hen bij de zaak betrekken.

Dat is belangrijk omdat als je snel faalt, en ervaart dat snel falen iets is dat de directeuren zeggen als ze een slecht idee ondersteunen terwijl die logica niet opgaat voor de iets lagere rangen, je natuurlijk wel een zondebok klaar moeten hebben staan die je uit de wind houdt.

Stap 7: Ondergeschikten

Ze waren je collega's. Ze waren je vrienden. Je hebt pizza met ze gegeten, soms een biertje met ze gepakt en met ze geklaagd over het slechte management.

Maar nu zijn ze je ondergeschikten. Waarin "onder" precies aangeeft waar ze staan "geschikt" in de verticale lijn. Als iemand je ondergeschikte is, staan ze dus per definitie onder jou.

Je hoeft niet pompeus en overdreven arrogant hierover te zijn, maar je moet iedereen wel duidelijk maken wat ieders positie ten opzichte van elkaar is.

Maar blijf aardig. Het is prima om je ondergeschikten te benoemen als "voetvolk", "loopjongens" of "kanonnenvlees", maar alleen tegen je nieuwe vrienden.

Voor de mannen en vrouwen onder je, omschrijft "ondergeschikte" mooi jouw verwachtingen zonder dat je beledigend wordt - tenminste, niet al te veel.

Stap 8: Onthoud dat management lijkt op opvoeden

Kinderen hebben hun ouders nodig: mensen die op ze letten, zorgen dat ze niet de verkeerde kant opgaan, verkeerde vrienden maken, niet bezwijken onder druk van hun omgeving of anderszins dezelfde fouten maken als hun ouders hebben gedaan.

Ondergeschikten zijn eender. Als je goed op ze let om ervan zeker te zijn dat ze geen fouten maken, zullen ze die ook minder maken, wat weer betekent dat jij niet aan je superieuren hoeft uit te leggen dat een van je ondergeschikten er een zootje van heeft gemaakt.

Ondertussen worden ze van jou afhankelijk in het maken van beslissingen die enige risico met zich meebrengen - eveneens net zoals kinderen, en daarom minder snel hun eigen ideeën volgen.

Extraatje: veel van je ondergeschikten zijn zelf ook ouders en doen hun best om hun eigen kinderen op te voeden. Omdat jij als manager weet dat je een expert bent in opvoeden kan je die mensen je wijsheid op dat vlak meegeven. Ze zullen je er niet voor bedanken, maar bedanken kinderen ooit hun ouders?

Stap 9: Waarder de bijdrage van je ondergeschikten

Waardeer ze zo veel dat ze nooit verder groeien naar andere posities.

Je weet dat Marcia haar werk goed doet als het gaat om het afsluiten van het kasboek elke maand, dat doet ze immers al tien jaar. Als ze naar een andere positie zou gaan loop je de kans dat de CFO boos op je wordt als de vervanger van Marcia een moeilijke inwerkperiode doorgaat van één of twee maanden.

Je kan ervoor zorgen dat Marcia blijft waar ze is door hier en daar eens te laten vallen dat ze weliswaar erg goed is in hetgeen ze doet, maar dat ze niet zo erg flexibel is - ze is een specialist die haar plekje heeft gevonden.

Stap 10: Leid in de frontlinie

Leiders zijn mensen die door andere mensen worden gevolgd, dus zorg dat je vooraan staat.

Als je team bijvoorbeeld iets verbluffends doet dat van belang kan zijn voor de directie, zorg dan dat ze een PowerPoint ervan maken en jou uitputtend informeren over de inhoud ervan, zodat je volledig voorbereid bent om de prestatie te presenteren.

Immers, jij bent degene die het team capabel genoeg hebt gemaakt om te bereiken wat het heeft bereikt, wat dat dan ook is, en jij bent degene die ter verantwoording wordt geroepen als het team niet bereikt wat het moet bereiken.

Dus is het logisch dat de directie het succes aan jou toeschrijft.

Conclusie

Dit is het beste gedeelte: manage je troepen zoals hierboven en je kan er zeker van zijn dat in ieder geval degenen die het meest worden overbetaald besluiten om hun kansen ergens anders te zoeken.

Wat weer betekent dat je je jaar binnen je budget kan afsluiten.

En daar komt dan weer een nieuwe promotie aan!

19 / 21